Velkommen til Kreta > Ture > Anidri landsby og kløft

Anidri landsby og kløft

I retning mod Chania, inden I forlader Paleochora drejes til højre mod Anidri landsby. Følg herefter vejen forbi campingpladsen, følg vejen til venstre, når den deler sig. Ca. 5 km oppe i bjergene gemmer den lille landsby Anidri sig.

I midten af landsbyen finder I den gamle landsbyskole. Skolen er i dag en yndig lille café og hedder naturligvis ”to Skolio” (Skolen).

De gamle skoleborde er sat i den gamle skolegård, og med skygge fra det 100 år gamle oliventræ dannes alle tiders rammer for et let måltid mad eller en kop kaffe. Herfra er en fantastisk udsigt til bjergene og ned til Anidri-kløften.

Stien til kløften begynder lige ved caféen. I følger blot skiltene ”To the Beach”. Stien går forbi et fint lille kapel med kirkegård. Videre slynger stien sig af sted mellem oliventræerne for til sidst at munde ud på stranden. Kløften er ca. 2 km. lang. Et par steder kan stien godt byde på en lille udfordring, med et par klipper der skal passeres. Turen langs stranden til Paleochora er yderligere 4 km. og er meget varm i sommerperioden.

Gå evt. turen tilbage gennem kløften og kør tilbage med bil eller taxi til Paleochora. I skal medbringe gode vandresko eller trekking sandaler, samt vand og proviant til hele turen.